VISUAL THINKING STRATEGIES

Inspirerende beeldgesprekken voor iedereen
Regelmatig kijken naar kunst volgens de VTS-methode, draagt succesvol bij aan het verbeteren van het waarnemen, kritisch-analytisch denken en taalvaardigheid. De VTS-luisterles van pdb biedt een grondige kennismaking met de theorie. Het stelt de deelnemers in staat om de methode, tijdens de pdb VTS-les-is-meer, op locatie in de praktijk te brengen. Het leren opsommen, construeren, classificeren, interpreteren en herscheppen geeft de deelnemers, gedurende de pdb VTS-les-best, inzicht in het zich meer en meer verwonderen over datgene wat zij waarnemen over zichzelf en de omringende wereld.

NIEUW: de XTRA-levensvragen (Existential Reflective Additional questions), die ik tijdens mijn PhD ontwikkeld heb, vormen een waardevolle aanvulling.



In opdracht van het Rijksmuseum Twenthe ondersteunde ik een zestal rondleiders van het museum door de theorie van het parafraseren te bespreken…

…aansluitend werd de theorie met twee sessies Visual Thinking Strategies in De Schatkamers van het museum in de praktijk gebracht.

In opdracht van Concordia met begeleiders en ervaringsdeskundigen van o.a. Team SAM en Aveleijn in gesprek in het kader van professionalisering persoonlijk begeleiders.

De kunst van gelijkwaardig ontmoeten met Visual Thinking Strategies, Art Based Learning en de 7 XTRA-vragen als werkwijze.

In opdracht van het Rijksmuseum Twenthe faciliteerde ik Gelijkwaardige Ontmoetingen, tussen kunstenaars van Aveleijn en medewerkers van Concordia, gemeenteraadsleden van Enschede, deelnemers van het Strategische Cultuurberaad en vrijwilligers van het museum.

Met 16 duo’s, in 4 sessies Kunst Kijken met Visual Thinking Strategies, Art Based Learning en zeven XTRA-vragen als werkwijze.

Hier nu ook voor jou, om mee te oefenen en om de vragen in de praktijk uit te proberen, met een kunstwerk dat je zelf kiest.

Tijdens het Vilans Congres Zoek het uit! – waar praktijk en wetenschap in de langdurige zorg dichter bij elkaar gebracht worden – heb ik in opdracht van Special Arts, met 400 deelnemers naar het kunstwerk van Lia Wienneke uit de collectie van Special Arts gekeken. Op basis van VTS en de door mij ontwikkelde XTRA-vragen (Existential Reflective Additional questions). Klik op de afbeelding voor de recensie van Vilans.

Tijdens het Vilans Congres Zoek het uit! – waar praktijk en wetenschap in de langdurige zorg dichter bij elkaar gebracht worden – heb ik in opdracht van Special Arts, met 400 deelnemers naar het kunstwerk van Lia Wienneke uit de collectie van Special Arts gekeken. Op basis van VTS en de door mij ontwikkelde XTRA-vragen (Existential Reflective Additional questions). Klik op de afbeelding voor de recensie van Vilans.

Na afloop kregen alle deelnemers bij het verlaten van de zaal een kaart met het kunstwerk, de VTS en zeven XTRA-vragen.

Na afloop kregen alle deelnemers bij het verlaten van de zaal een kaart met het kunstwerk, de VTS en zeven XTRA-vragen.

Hier nu ook voor jou, om mee te oefenen en om de vragen in de praktijk uit te proberen, met een kunstwerk dat je zelf kiest.

Hier nu ook voor jou, om mee te oefenen en om de vragen in de praktijk uit te proberen, met een kunstwerk dat je zelf kiest.

Hoe zou een inclusief VTS-gesprek eruit kunnen zien? Dat is tijdens het symposium VTS en Inclusieonderzocht. Onder mijn begeleiding namen de bezoekers deel aan een VTS-gesprek met een beeldend werk uit de collectie van Special Arts van Karen Koeslag, waarbij Karen zelf aanwezig was. Een mooie gelegenheid om mijn XTRA-vragen (Existential Reflective Additional questions) te demonstreren.

It was great to have joined teaching with BSS students at Trinity College Dublin again. In three Visual Thinking Strategies ZOOM sessions we discussed images and how people think differently. We explored a wide range of themes, including stereotyping within and across disciplines and made connections between the approach of VTS, my XTRA (Existential Reflective Additional) questions, and how this related to the interdisciplinary practice of the School of Social Work and Social Policy students.

It was great to have joined teaching with BSS students at Trinity College Dublin. In three Visual Thinking Strategies ZOOM sessions we discussed images and how people think differently. We explored a wide range of themes, including stereotyping within and across disciplines and made connections between the approach of VTS, my XTRA (Existential Reflective Additional) questions, and how this related to the interdisciplinary practice of the School of Social Work and Social Policy students.

Tussen 13 en 18 augustus 2019 gaf ik dagelijks rondleidingen voor ouderen in de Nicolaïkerk in Utrecht, langs de genomineerde kunstwerken voor de Special Award, de landelijke beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap. Tijdens de rondleidingen werd, samen met de deelnemers, een van de kunstwerken in het bijzonder uitgelicht en besproken met een VTS-sessie plus de XTRA© levensvragen (Existential Reflective Additional questions). Photo by Menno Bausch

Een mooi beeldgesprek over zintuiglijk waarnemen en het leven, bij de lancering van het Associate Lectoraat Capabilities in Zorg en Welzijn van Erik Jansen, Kenniscentrum HAN SOCIAAL, voor collega’s en externen.
Tijdens de workshop ‘De waarden van kunst’ blijken mijn XTRA© levensvragen (Existential Reflective Additional questions) een waardevolle aanvulling.

Een mooi beeldgesprek over zintuiglijk waarnemen en het leven, bij de lancering van het Associate Lectoraat Capabilities in Zorg en Welzijn van Erik Jansen, Kenniscentrum HAN SOCIAAL, voor collega’s en externen.
Tijdens de workshop ‘De waarden van kunst’ blijken mijn XTRA© levensvragen (Existential Reflective Additional questions) een waardevolle aanvulling.

VTS beeldgesprekken met 2e jaars studenten ‘docent beeldende kunst en vormgeving’ van de Breitner Academie in Amsterdam met applaus ontvangen! Gastlessen in het kader van het extern-project in ateliers en dagbestedingscentra voor kunstenaars met een handicap. Een mooie gelegenheid om mijn XTRA© levensvragen (Existential Reflective Additional questions) te demonstreren.

Inzicht willen krijgen in het je meer en meer verwonderen over datgene wat je waarneemt over jezelf en de omringende wereld?
Samen willen spreken en luisteren vanuit de beleving? Met VTS zijn alle perspectieven waardevol, word je kritisch denkvermogen aangescherpt, verrijk je je woordenschat en doe je een appèl op je creatief, associatief en reflectief vermogen! Iets voor uw organisatie?

In opdracht van Stichting Special Arts gaf pdb bij Turner Specialist in strategie-implementatie in Leusden een tweetal VTS-sessies.

Met ‘Buitenlandse landen tropische dieren’ van Jeroen Pomp en ‘Individualist’ van Dilyse Buter, beide uit de collectie van Special Arts, stichting kunst en handicap.

pdb is naast Visual Thinking Strategies Advanced Facilitator nu ook VTS Coach!

In opdracht van bureau Kunstcircuit gaf pdb in de Leeuwenkuil in Deventer een VTS-sessie aan de hand van kunstwerken uit Galerie Kiek-Kus.
 

In opdracht van bureau Kunstcircuit gaf pdb in de Leeuwenkuil in Deventer een VTS-sessie aan de hand van kunstwerken uit Galerie Kiek-Kus.

 

November 3-5, 2016 – attended seminars and praticed the VTS method in the vanabbemuseum, Eindhoven, in addition to learn and discuss methods for individual and group coaching across settings and age ranges.

VTS Coaching Workshop – Visual Thinking Strategies – 3-5 november 2016 – vanabbemuseum, Eindhoven – o.l.v. Yoon Kang-O’Higgins, senoir trainer VTS, New York


 

VTS beeldgesprekken i.o.v. Stichting Special rts Nederland – Eindcongres ‘In voor Zorg!’ – Jaarbeurs, Utrecht

VTS workshop i.o.v. Stichting Special Arts Nederland – ZuidOostZorg, Drachten

VTS sessie Special Arts – WG Kunst, Amsterdam

VTS sessie festival Levenskunst – Rijksmuseum Twenthe, Enschede

VTS sessie Special Arts – Art Brut Biënnale, Hengelo

VTS sessie Special Arts – Museum Jan van der Togt, Amstelveen

VTS sessie Special Arts – Special Award, Amersfoort

VTS sessie Special Arts – Special Award – Museum Jan van der Togt, Amstelveen

VTS is een op discussie gebaseerde pedagogische methode om naar kunst te kijken. De techniek leert je in een open gesprek, gestructureerd en met gerichte aandacht voor de kunst én elkaar, methodisch verschillen en overeenkomsten waar te nemen. Door zonder oordeel te kijken en naar elkaar te luisteren bouw je voort op de diverse zienswijzen. Omdat alle perspectieven waardevol zijn ontstaat zelfvertrouwen, scherp je je kritisch denken, verrijk je je woordenschat, doe je een appèl op je creatief, associatief en reflectief vermogen en verbind je je persoonlijk met een kunstwerk door ‘hardop te kijken’. Omdat het de nieuwsgierigheid prikkelt en de verschillende zienswijzen met elkaar gedeeld worden, levert de methode ook plezier op.

De VTS-methode leert mensen in een veilige omgeving, dat iedereen anders kijkt en om daar respectvol mee om te gaan. Als gecertificeerd VTS-facilitator nodig ik de deelnemers uit de tijd te nemen om naar het kunstwerk te kijken. Aan de hand van een drietal specifieke vragen breng ik het beeldgesprek op gang. De vragen, die open van aard zijn, zetten de kijkers aan om nauwkeurig te observeren, te formuleren en te beargumenteren wat ze waarnemen. Deze aanpak stimuleert een actieve deelname aan het gesprek en toetst expliciet de gedachten en interpretaties. Ieders inbreng wordt als neutraal gewaardeerd. Op deze manier komen de deelnemers gezamenlijk een diepere betekenis van een kunstwerk op het spoor. Iedereen wordt in staat gesteld zijn of haar interpretaties weer te geven op een eigen manier, waardoor er geen foute antwoorden bestaan, met als resultaat dat bewustwording van het persoonlijk waarnemen en denken wordt bevorderd. De VTS vragen bieden houvast en maken de methode toegankelijk voor iedereen, ongeacht kennis van kunst, intellect en culturele achtergrond.

Jarenlange ervaring en onderzoek hebben aantoonbaar gemaakt dat juist regelmatig kijken naar kunst volgens de VTS-methode, succesvol bijdraagt aan het verbeteren van het waarnemen, kritisch-analytisch denken en taalvaardigheid. De VTS-luisterles van PdB biedt een grondige kennismaking met de theorie. Het stelt de deelnemers in staat om de methode, tijdens de VTS-les-is-meer, aan de hand van een weloverwogen selectie kunstwerken in de praktijk te brengen. De geleidelijke opbouw van de complexiteit van de kunstwerken biedt een kijkkader voor verschillende fases van esthetische ontwikkeling. Het leren opsommen, construeren, classificeren, interpreteren en herscheppen geeft de deelnemers, gedurende de VTS-les-best, inzicht in het zich meer en meer verwonderen over datgene wat zij waarnemen over zichzelf en de wereld om hen heen.

Een inspirerende methode om jezelf én de omringende wereld waar te nemen.


 

Oefensessie – Museum Het Valkhof, Nijmegen

Oefensessie – Museum MORE, Gorssel

Oefensessie VTS Coachen – Museum MORE, Gorssel

Oefensessie – Gemeentemuseum, Helmond

Oefensessie – Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Advanced trained by Yoon Kang-O’Higgins – VTS, New York

Oefensessie – Allard Pierson Museum, Amsterdam

Oefensessie – Amsterdam Museum

Oefensessie – Stedelijk Museum, Amsterdam

Beginners traning – door René ter Horst, Reade, Amsterdam